Język strony

Kontrast:

    /    

Strona główna - Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury

Główne Menu


Ośrodek Aplikacji Sędziowskiej

Do zadań Ośrodka Aplikacji Sędziowskiej (OAS) należy organizowanie i prowadzenie aplikacji sędziowskiej, w tym prowadzonej w formie aplikacji uzupełniającej, w szczególności:

  1. przygotowywanie warunków dla przeprowadzania egzaminu sędziowskiego, a także wsparcie organizacyjne i techniczne zespołów egzaminacyjnych i komisji egzaminacyjnych;
  2. opracowywanie szczegółowych programów aplikacji sędziowskiej, w tym prowadzonej w formie aplikacji uzupełniającej oraz organizowanie przebiegu tej aplikacji;
  3. koordynowanie działań zapewniających prawidłową współpracę pomiędzy Ośrodkiem Aplikacji Sędziowskiej i Ośrodkiem Aplikacji Prokuratorskiej oraz pomiędzy tymi Ośrodkami a innymi jednostkami organizacyjnymi Krajowej Szkoły;
  4. współpraca z wykładowcami, patronami oraz innymi podmiotami w sprawach aplikantów;
  5. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi szkół wyższych, jednostkami naukowymi, w tym placówkami Polskiej Akademii Nauk oraz innymi instytucjami i organizacjami - w zakresie działalności związanej ze szkoleniem aplikantów.

Do zadań Ośrodka Aplikacji Sędziowskiej należy także współpraca z Biurem Dyrektora, w szczególności z Działem ds. Funduszy Zewnętrznych w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu funduszy zewnętrznych dla realizowanych zadań.

W Ośrodku Aplikacji Sędziowskiej wyodrębnia się:

  1. Sekretariat;
  2. Dział Dydaktyczny;
  3. Dział Praktyk i Spraw Aplikantów.

Do zadań Działu Dydaktycznego OAS należy:

  1. opracowywanie szczegółowych programów poszczególnych cykli zajęć (zjazdów) i praktyk;
  2. organizowanie przebiegu procesu szkoleniowego, w tym:
    1. przygotowywanie i realizowanie planów zajęć,
    2. współpraca z wykładowcami,
    3. przygotowywanie i gromadzenie dokumentacji szkoleniowej, w tym list obecność na zajęciach oraz usprawiedliwień nieobecności na zajęciach,
    4. opracowywanie informacji o usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecnościach aplikantów na każdym zjeździe i przekazywanie zestawienia do Działu Praktyk i Spraw Aplikantów OAS, najpóźniej w dniu rozpoczęcia kolejnego zjazdu,
    5. przygotowywanie informacji dla Rady Programowej o potrzebie powierzenia zajęć w ramach aplikacji kandydatowi na wykładowcę Krajowej Szkoły;
  3. nadzór nad wykonywaniem przez wykładowców zadań wynikających z programów;
  4. współpraca przy realizacji rocznych planów wydawniczych Krajowej Szkoły;
  5. organizowanie szkoleń i konferencji, w tym metodycznych, dla wykładowców prowadzących zajęcia dla aplikantów;
  6. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi szkół wyższych, jednostkami naukowymi, w tym placówkami Polskiej Akademii Nauk oraz innymi instytucjami i organizacjami - w zakresie działalności związanej ze szkoleniem aplikantów;
  7. współpraca merytoryczna z Działem Współpracy Międzynarodowej OSUiWM w związku z organizacją wydarzeń o charakterze międzynarodowym z udziałem aplikantów;
  8. przygotowywanie i przeprowadzanie sprawdzianów i udzielanie pomocy komisjom powołanym do ich przeprowadzenia;
  9. opracowywanie i publikacja list aplikantów z wynikami sprawdzianów;
  10. realizowanie na podstawie porozumień z podmiotami zewnętrznymi kursów i szkoleń dla aplikantów;
  11. współpraca z Sekcją ds. szkoleń multimedialnych oraz Sekcją – Platforma VR/AI w związku z realizacją projektów szkoleniowych multimedialnych, na potrzeby szkolenia aplikantów.
  12. po zakończeniu szkolenia danego rocznika opracowywanie zestawienia ocen wszystkich aplikantów danego rocznika ze wszystkich sprawdzianów i przekazanie tego zestawienia do Działu Praktyk i Spraw Aplikantów OAS najpóźniej na trzy tygodnie przed rozpoczęciem egzaminu sędziowskiego;
  13. po zakończeniu szkolenia danego rocznika przekazywanie do Działu Zarządzania Kadrami indywidualnych zestawień ocen ze sprawdzianów uzyskanych przez aplikanta potwierdzonych pieczęcią i podpisem osoby weryfikującej poprawność danych;
  14. analiza przebiegu procesu szkoleniowego w celu zapewnienia jego spójności i podniesienia jakości, w tym prowadzenie badań dotyczących efektywności kształcenia oraz przeprowadzanie hospitacji zajęć;
  15. współpraca merytoryczna z Działem Badań i Analiz w związku z prowadzonymi badaniami ankietowymi wśród aplikantów i wykładowców;
  16. analizowanie raportów i opracowań przygotowanych przez Dział Badań i Analiz w kontekście przygotowywania i realizowania planów zajęć oraz współpracy z wykładowcami.

Do zadań Działu Dydaktycznego należy także współpraca z Działem Współpracy Międzynarodowej w zakresie organizacji Międzynarodowego Konkursu THEMIS oraz wymiany aplikantów w ramach programu AIAKOS, realizowanych przez Europejską Sieć Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości (EJTN).

Do zadań Działu Praktyk i Spraw Aplikantów OAS należy:

  1. organizacja uroczystości inauguracji i zakończenia szkolenia kolejnych roczników aplikacji;
  2. udzielanie pomocy i informacji aplikantom w sprawach szkoleniowych;
  3. prowadzenie akt szkoleniowych aplikantów, obejmujących w szczególności: opinie, nagrody, kary porządkowe, zarządzenia dotyczące przebiegu szkolenia, w tym o zmianie terminów odbywanych przez aplikantów praktyk lub o zmianie terminów dni wolnych od zajęć i praktyk;
  4. prowadzenie ewidencji dotyczącej usprawiedliwienia nieobecności aplikantów na praktykach i czynności z tym związanych;
  5. przekazywanie do Działu Zarządzania Kadrami dokumentów dotyczących nałożonych kar i otrzymanych nagród, a także indywidulanych zestawień ocen z praktyk uzyskanych przez aplikanta potwierdzonych pieczęcią i podpisem osoby weryfikującej poprawność danych, a do archiwum zakładowego przekazywanie opinii z praktyk – nie później niż po zakończeniu szkolenia danego rocznika;
  6. nadzorowanie realizacji obowiązków przez aplikantów, w tym przygotowywanie dokumentacji w przedmiocie przyznania nagrody lub wymierzenia kary porządkowej,
  7. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, sprzeciwów, postanowień, zezwoleń, zarządzeń oraz innych pism dotyczących indywidualnych spraw aplikantów, w zakresie niezastrzeżonym do zadań innych komórek organizacyjnych w ramach Ośrodka;
  8. wydawanie aplikantom legitymacji, zaświadczeń o przebiegu aplikacji, a także dokumentacji dotyczącej udzielonych upoważnień do przetwarzania danych osobowych;
  9. wydawanie dyplomów ukończenia aplikacji oraz dyplomów złożenia egzaminu;
  10. załatwianie innych spraw dotyczących praw lub obowiązków aplikantów;
  11. wyznaczanie patronów koordynatorów i patronów praktyk oraz współpraca z nimi w ramach wykonywania patronatu;
  12. koordynowanie praktyk;
  13. nadzorowanie realizacji obowiązków przez patronów koordynatorów i patronów praktyk;
  14. organizowanie szkoleń i konferencji dla patronów koordynatorów i patronów praktyk;
  15. prowadzenie dokumentacji dotyczącej wniesionych przez aplikantów środków zaskarżenia, w tym kompletowanie akt i przedstawianie ich Ministrowi Sprawiedliwości lub sądowi oraz monitorowanie przebiegu postępowania;
  16. przygotowywanie zajęć z języków obcych oraz innych zajęć dodatkowych dla aplikantów;
  17. współpraca z Działem Dydaktycznym OAS w przedmiocie organizacji wydarzeń AIAKOS i THEMIS, w szczególności w zakresie dotyczącym naboru i selekcji kandydatów;
  18. przygotowywanie od strony organizacyjnej egzaminu sędziowskiego;
  19. wsparcie organizacyjne i techniczne zespołów egzaminacyjnych i komisji egzaminacyjnych;
  20. przygotowywanie list klasyfikacyjnych egzaminowanych aplikantów aplikacji sędziowskiej;
  21. organizowanie wyboru stanowisk asesorskich przez egzaminowanych aplikantów aplikacji sędziowskiej, a także wyboru stanowisk w wydziałach karnych dla egzaminowanych aplikantów aplikacji prokuratorskiej;
  22. współpraca merytoryczna z Działem Badań i Analiz w związku z prowadzonymi badaniami ankietowymi wśród aplikantów, patronów praktyk i patronów koordynatorów;
  23. analizowanie raportów i opracowań przygotowanych przez Dział Badań i Analiz w kontekście koordynowania praktyk oraz współpracy z patronami koordynatorami i patronami praktyk.

 

Data publikacji: 
2018-01-11 14:28
Data wytworzenia: 
2018-01-11 14:27
Autor treści: 
Andrzej
Muszyński
Ostatnia zmiana: 
2024-05-21 15:26
Autor zmiany: 
Rafał
Jędrzejowski