Posiedzenie Komisji Doskonalenia Jakości Kształcenia
W dniu 23 stycznia 2024 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie odbyło się posiedzenie Wydziałowej Komisji Doskonalenia Jakości Kształcenia, w którym wziął udział Zastępca Dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury kierujący Ośrodkiem Aplikacji Prokuratorskiej prokurator Prokuratury Krajowej prof. dr hab. Czesław Kłak.
Podczas posiedzenia Komisji Dziekan Wydziału prof. dr hab. Jerzy Pisuliński przedstawił m.in. osiągnięcia i sukcesy Wydziału w latach 2022 i 2023, w tym osiągnięcie prestiżowych miejsc w rankingach wydziałów (kierunków) – najlepszy Wydział według rankingu „Rzeczpospolitej”, najlepszy Wydział według rankingu „Dziennika Gazety Prawnej”, kierunek „prawo” najlepszym kierunkiem prawniczych według „Perspektyw” oraz uzyskanie kategorii naukowej „A” w dyscyplinie nauki prawne. Dyskusja dotyczyła także m.in. jakości kształcenia na kierunku prawo. Podkreślono, że absolwenci Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie znajdują się w gronie najlepszych zdających na aplikacje prowadzone przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, za rok 2022 r. uzyskując 1 miejsce w rankingu uczelni.
Doskonalenie jakości w odniesieniu do procesu kształcenia jest niezbędne zarówno w odniesieniu do studiów prawniczych, jak i zajęć szkoleniowych na aplikacji prokuratorskiej i sędziowskiej. Proces kształcenia na studiach prawniczych ma fundamentalne znaczenie z perspektywy organizacji zajęć na aplikacji prokuratorskiej, zakres i poziom przygotowania absolwentów tych studiów determinuje bowiem dalsze kształcenie aplikacyjne.
Korzystając z najlepszych wzorców akademickich (uniwersyteckich) w Ośrodku Aplikacji Prokuratorskiej Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury w 2022 r. wdrożony został autorski projekt monitorowania jakości kształcenia aplikantów, zakładający systematyczną ewaluację procesu kształcenia w oparciu o ankiety aplikantów, wyniki hospitacji zajęć szkoleniowych, analizę materiałów będących przedmiotem zajęć oraz analizę wyników sprawdzianów. Odpowiada za to Dział Praktyk i Jakości Kształcenia, który realizuje zadania we współpracy z Działem Dydaktycznym oraz Działem Spraw Aplikantów i Egzaminu Prokuratorskiego. Regularnie odbywają się narady dydaktyczne, z udziałem wszystkich prokuratorów delegowanych do Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury – realizujących zadania w Ośrodku Aplikacji Prokuratorskiej.
Zajęcia szkoleniowe i praktyki tworzą spójną całość, a realizacja celu i efektów kształcenia jest systematycznie monitorowana, a następstwie czego wprowadzane są kolejne rozwiązania doskonalące proces kształcenia (np. dotyczące charakteru kazusów analizowanych podczas zajęć, ich zakresu, pytań formułowanych do aplikantów). W oparciu o rozbudowany system analityczny formułowane są wnioski, np. dotyczące zakresu przedmiotowego poszczególnych zajęć, realizacji poszczególnych metod kształcenia (w tym ich wzajemnych relacji), poziomu przygotowania aplikantów do sprawdzianów i finalnie do egzaminu prokuratorskiego.
Konsekwentne wdrożenie wskazanego systemu spowodowało poprawę jakości kształcenia, czego wyrazem jest wzrost zdawalności podczas egzaminu prokuratorskiego, jak uzyskanie przez zdecydowaną większość zdających bardzo dobrych wyników podczas egzaminu ustnego. W 2023 r. zdawalność na egzaminie prokuratorskim w odniesieniu do aplikantów XI rocznika aplikacji prokuratorskiej wyniosła 92,59 %, podczas gdy zdawalność na egzaminie prokuratorskim w odniesieniu do aplikantów X rocznika (egzamin w 2022 r.) wynosiła 87,6 %. Widoczny jest zatem wyraźny wzrost zdawalności, co należy wiązać z wprowadzonymi i konsekwentni realizowanymi zmianami.
W oparciu o przeprowadzone analizy, w celu pełnej realizacji celu i efektów kształcenia określonych w założeniach do programu aplikacji prokuratorskiej i aplikacji uzupełniającej prokuratorskiej wprowadzono zmianę programu aplikacji prokuratorskiej, obowiązującą od 2024 r., w której zwiększono ilość zajęć prowadzonych metodą B (praca z aktami), a także metodą G (rozwiązywanie kazusów), a także wprowadzono zajęcia wykładowe (metoda C) w odniesieniu do tych zajęć, które mają znaczenie dla przygotowania przyszłego prokuratora do wykonywania zawodu, uwzględniając profil absolwenta studiów prawniczych i osiągnięte przez niego efekty kształcenia. Uporządkowano także kolejność sprawdzianów i ich zakres, a także powiązano z zakładami efektami kształcenia. W obecnym systemie sprawdzian weryfikować ma wiedzę i umiejętności aplikantów, w powiązaniu z zakresem przedmiotowym zajęć szkoleniowych.
W ramach procesu doskonalenia jakości kształcenia dla wykładowców prowadzących zajęcia na aplikacji prokuratorskiej i aplikacji uzupełniającej prokuratorskiej organizowane są narady dydaktyczne, konferencje – w tym konferencje metodyczne oraz seminaria. Wykładowcy otrzymują pisemne – szczegółowe – informacje dotyczące wymogów formalnych przygotowanych materiałów szkoleniowych. Dział Dydaktyczny Ośrodka Aplikacji Prokuratorskiej odpowiedzialny jest za analizę przedkładanych materiałów, w tym za dbałość o ich wszechstronność i przydatność do całościowego przygotowania aplikantów do wykonywania zawodu prokuratora.
prokurator dr Piotr Kosmaty
Rzecznik Prasowy KSSiP